۱۳۸۶ اسفند ۲۷, دوشنبه

هوشنگ فرهومند ( سنتور )


بارها در صحبت هایم از کاخ جوانان و دوستانی کــــــــــه در آنجا داشتم حرف زدم و بار ها
از هوشنگ فرهومند استاد غزیزی که در موسیقی و آواز ایرانی در آنجا با من یاری میکرد.
او بود و میلاد کیائی و مرتضی شیخانی و علیرضا طاووسی و ...... در موســــیقی و بسیاری
از هنرمندان امروزه سینما و تأتر در رشته سینما و...............
حالا از هوشنگ عزیز برایتان حرف دارم ولی نه از زبان خودش ، بلکه از کتـــــــابی که در
ایران به چاپ رســـــــــیده و الحق نویسنده آن آقای حبیب الله نصیری فر در نهایت کوشش و
جدیت و بی نظری تا حد امکان کسی را از قلم نیانداخته و با کار زیبـــــــــــا و پر ارزش خود
توانسته این ســــــــرمایه های گرانبهای هنر این مرز و بوم را به دیگران بهتر معرفی کند .
من خود هنوز موفق به تهیه این کتاب نشــــــــــدم چون نایاب بود اما بی صبرانه منتظر چاپ
مجدد آن هستم . سیمای هنرمندان ایران نام شش جلد این اثر می باشد .
در جای خود حرف های دیگری در باره این کتاب با شما خواهم زد .
فعلا از هوشنگ فرهومند سخن داریم در این جا .

سیمای هنرمندان ایران – جلد چهارم – صفحه 195 و 196 و 197 و 198

هوشنگ فرهومند در آذر ماه 1326 در محله قدیمی تهران خیابان لر زاده به دنیا آمــــده ،
دوران دبستان را در مدرسه امید تهران طی و دوره دبیرستان را در هنرستان قوام تهران
سپری کرد. هنر موسیقی را در سال 1340 با ساز بادی فلوت آغاز و از ســــال 1342 به
ساز سنتور روی آورده و شروع به فراگیری آن نمود و در دوران دبیرستان دز گروه های
موسیقی سنتی شرکت فعال داشت .
در سالهای 46 و 47 به عنوان نفر اول ، قهرمانی کشور را در رشته ســـنتور در اردوگاه
رامسر کسب کرد و در این راه هنرمند ارجمند میلاد کیائی کمک های مؤثری در این زمینه
به وی نمود که آموزشهائی را نزد ایشان و مرحوم استاد ورزنده و بازرگان فرا گرفت و در
کنار دوستان دیگر هنرمند خود علیرضا طاووسی و مرتضی شــیخانی ، بهرام قطب و بهمن
پازوکی گروه موسیقی سنتی تشکیل دادند و در مجامع هنــری و انجمن های علمی و ادبی
اقدام به اجرای برنامه کردند .
وی نظر به علاقمندی بسیار در این رشـــته ، بعد ها سعی در نو آوری در اجرای نوازندگی
روی ســـاز سنتور و عود و سبک نوازندگی با اجرای نیم پرده های کروماتیک و دیاتونیک
را به صورت نیم کلاسیک و آریژ نوازی در روی سنتور پیاده نمود ه کـــــــه در حال حاضر
این روش مورد نظر خاص اساتید قرار گرفته است . در ســـــــالهای 53 و 54 جهت ادامه
تحصیل به کشور آلمان غربی مســــــافرت و در حین تحصیل برنامه های متعدد موسیقی با
ساز سنتور اجراء نمود.
در سالهای 56 و 57 حدود دو سال در محضر اســــــــتاد مصطفی پور تراب و استاد محمد
پور تراب دوره سلفژ و موسیقی کلاسیک را فرا گرفته و در این مدت با گروه همســــرایان
رادیو تلویزیون ایران به سرپرستی خانم گلنــــوش خالقی همکاری مستمر داشته و پس از
توقف چند ساله در ســــــــالهای 67 به بعد مجددا شروع به فعالیت های هنری به خصوص
تحقیق و تجسس در باره ســــاخت سنتور با حالت های فیزیکی خاص برای اجرای کــــــــار
های سنتی و کلاسیک با استفاده از نیم پرده و ربع پرده های آماده روی ســــــنتور کرد که
مورد توجه هنرمندان و هنر جویان علاقمند واقع گردیده است . هم اکنـــون پس از فراغت
از کار های اداری مشغول تدریس سنتور می باشد .

از کتاب سیمای هنرمندان ایران نوشته آقای حبیب الله نصیری فر

هیچ نظری موجود نیست: